TDK témáink
A depresszió és a II. típusú diabetes mellitus összefüggései
Témavezető: Dr. Tiringer István
Társtémavezető: Dr. Fülöp Gábor
A II. típusú cukorbetegség és a depresszió közötti összefüggést több szinten is leírták az elmúlt évtizedek kutatásai. A vércukorszint és a depressziós tünetek szintje közötti korreláció hátterében a kutatások több ok-okozati összefüggést is valószínűsítenek. A legkézenfekvőbb kapcsolat abból adódik, hogy a cukorbetegség súlyossága és annak következményei összefüggésben állnak az erre adott pszichés (depressziós) reakcióval. Arra is van azonban bizonyíték, hogy mindkét betegség fontos kockázati tényezőjének tekinthető a krónikus stressz. Az is elképzelhető, hogy a két betegségnek részben hasonló genetikai háttere van.
Kutatásunk első lépésében a depresszió gyakoriságát mérjük fel II. típusú cukorbetegek körében, összehasonlítjuk a néhány gyakrabban használt depresszió kérdőív sajátosságait ebben a betegpopulációban. Megvizsgáljuk a cukorbetegség és a depresszió súlyossága, illetve a betegek alkalmazkodása, terápiás együttműködése és életminősége közötti összefüggést.
A depresszió és életminőség jelentősége és vizsgálati lehetőségei szívműtött betegek esetében
Témavezető: Dr. Tiringer István
Társtémavezető: Dr. Ajtay Zénó
Szívműtéteket követően a betegek kardiológiai állapotában többnyire jelentős javulás következik be. A betegek szomatikus állapotának, tüneteinek és terhelhetőségének javulását azonban gyakran nem követi szorosan pszichés és szociális helyzetük fejlődése.
Vizsgálatunkban a szívbetegek életminőségének változását szeretnénk nyomon követni, illetve azt megérteni, hogy milyen tényezőkön múlik a műtétet követően a betegek élettel való elégedettségének és szociális aktivitásának változása.
A drogok és a drogfogyasztók megítélése orvostanhallgatók/a társadalom körében
Témavezető: Prof. Dr. Füzesi Zsuzsanna
A hazai társadalomban a legális (azaz törvényileg nem tiltott drogok, mint a dohányzás, alkoholfogyasztás, nyugtatók, altatók) és az illegális drogok (azaz törvényileg tiltott drogok, mint pl. a kábítószerek) fogyasztása közül az illegális drogok (illetve illegálisnak nem minősülő) dizájner drogok fogyasztása nagymértékben megosztja a társadalmat, köztük a szakmai csoportokat is. A felsorolt szerekkel, illetve használóikkal kapcsolatos beállítódások (sztereotípiák, illetve gyakran előítéletek) az olyan segítő hivatásúk, mint az orvosok munkájának eredményességét nagymértékben befolyásolják. Az utóbbi egy évtizedben az orvostanhallgatók, illetve fiatal orvosok olyan generációja is megjelent a gyógyításban, akik ha nem is rendszeres használóként, de kipróbálóként már találkoztak az illegális szerekkel, amellett, hogy a legális drogokat (dohány, alkohol) is használják. Kérdés, hogy e tapasztalatok változtatnak-e akár a szerekkel, akár a használókkal szembeni beállítódásokon?
A kognitív kontroll neuropszichológiai vizsgálata
Témavezető: Dr. Csathó Árpád
Viselkedésünk, illetve megismerő folyamataink állandó magas szintű idegrendszeri kontroll alatt állnak. Ezek a kontroll folyamatok teszik lehetővé, hogy a viselkedés mindig az adott környezethez, és az aktuális céljainkhoz legyen hangolva. A meghirdetett TDK téma célja, az idegrenszeri kontroll folyamatok kísérletes neuropszichológiai vizsgálata egészséges személyek körében. A vizsgálat módszertana elektrofiziológia, pszichofizika, és kérdőíves adatgyűjtésre terjed ki.
A kompetenciaalapú oktatás és értékelés fejlesztési lehetőségei az orvosképzésben
Témavezető: Dr. Varga Zsuzsanna
A jövő orvosainak képzése során egyre hangsúlyosabbá válik a kompetenciaalapú szemlélet, amely a tudás mellett a készségek, attitűdök és pszichoszociális kompetenciák fejlesztésére is épít.
A kutatás célja az orvos- és fogorvosképzésben alkalmazott kompetenciaalapú oktatási és értékelési módszerek (pl. felvételi interjú, szimulációs oktatás, formatív visszajelzés, reflektív napló) vizsgálata, valamint azok hatékonyságának elemzése.
A vizsgálat eredményei hozzájárulhatnak a tanulásközpontú oktatási gyakorlat és a hallgatók szakmai és személyes fejlődését támogató képzési struktúra továbbfejlesztéséhez.
A közösségi média lehetséges szerepe a betegtájékoztatásban
Témavezető: Dr. Laki Beáta
A közösségi média rohamos terjedése és elterjedése az egészségügyi szektorban is új lehetőségeket teremtett, ideértve az egészségügyi ellátás során történő betegtájékoztatást is. A közösségi média platformok, mint például a Facebook, Instagram, Twitter és LinkedIn, kiváló eszközökké váltak az orvosoknak és az egészségügyi szakembereknek, hogy közvetlenül elérjék a betegeket, és hatékonyan tájékoztassák őket az orvosi kérdésekről és kezelésekről.
Az egyik lehetséges szerep, amit a közösségi média játszhat a betegtájékoztatásban, az oktatás és tudatosság növelése. A különböző eljárásokról, megelőző intézkedésekről, illetve azok fontosságáról és más releváns témákról szóló információk megosztása segíthet a betegeknek megérteni és megfelelő módon foglalkozni a saját egészségükkel.
Emellett a közösségi média lehetőséget teremt az orvosoknak arra is, hogy közvetlen kapcsolatba lépjenek a betegeikkel, válaszoljanak kérdéseikre és nyújtsanak támogatást. Az interaktív kommunikáció révén a betegek könnyen megoszthatják tapasztalataikat, kérdezhetnek, és értékes visszajelzéseket adhatnak, ami segíthet az orvosoknak a szolgáltatásaik folyamatos fejlesztésében és az egyéni betegigényekhez való alkalmazkodásban.
A TDK kutatás során a közösségi media különböző előnyeire, lehetséges felhasználására és azok, a betegellátást és betegtudatosságot érintő kérdéseire keressük a lehetséges megközelítéséek és válaszokat.
A krónikus arcfájdalom pszichológiai háttere
Témavezető: Dr. Tiringer István
A temporomandibuláris rendellenességek (TMD) a rágóízületet és a környező struktúrákat érintő mozgásszervi betegségek. A TMD legfőbb tünete az arcfájdalom, amely a betegek nagy százalékában krónikussá válik (azaz 3 hónap vagy annál hosszabb ideig tart). A Fogászati és Szájsebészeti Klinikával közös témában folytatjuk a korábbi kutatásokat, amelyek a krónikus fájdalom és a pszichés komorbiditások kapcsolatára irányultak. Szeretnénk egy fél éves követéses vizsgálat keretében megvizsgálni, hogy mely pszichológiai tényezők játszhatnak szerepet a krónikus fájdalom kialakulásában és fenntartásában.
A morális felelősség és értékek szerepe a mentális egészségben: A motiváció, depresszió, szorongás és a pszichológiai distressz egyéb indikátorai
Témavezető: Dr. Gács Boróka
Társtémavezető: Dr. Laki Beáta
A morális felelősség és értékek fontos szerepet játszanak az egyének mentális egészségében, különösen a motiváció, depresszió, szorongás és pszichológiai distressz szempontjából. Az egyén értékrendje és morális elvei meghatározzák, hogyan éli meg és értelmezi a körülötte zajló eseményeket. A helyes értékekhez való ragaszkodás és a morális felelősségvállalás hozzájárulhatnak a pozitív motiváció kialakulásához, amely segíthet az egyén személyes és szakmai céloknak elérésében.
Ugyanakkor, ha az egyén értékrendje vagy morális elvei konfliktusba kerülnek a környező társadalmi normákkal vagy saját belső értékrendszerével, az pszichológiai distresszt eredményezhet, mely hozzájárulhat a szorongás és depresszió kialakulásához is.
A kutatás elsősorban kérdőíves módszerekkel vizsgálni és azonosítani a befolyásoló tényezőket, elemezni azok hatásait és lehetséges prevenciós tervek kialakítása.
A rendszeres mozgásformák hatása a felsőoktatásban résztvevők jóllétére
Témavezető: Dr. Varga Zsuzsanna
A felsőoktatásban tanulók és dolgozók jólléte számos tényezőn múlik, többek között a fizikai aktivitáson. A rendszeres mozgás – legyen az jóga, Zumba vagy más sporttevékenység – nemcsak a testi egészséget támogatja, hanem hozzájárulhat a mentális, szociális és érzelmi jólléthez is.
A kutatás célja, hogy feltárja, milyen hatással vannak ezek a mozgásformák a résztvevők jóllétének különböző dimenzióira. A vizsgálat során kérdőíves adatfelvételt, interjúkat és fókuszcsoportos beszélgetéseket alkalmazunk, szükség esetén biológiai mintavétellel kiegészítve.
Az eredmények hozzájárulhatnak olyan intézményi programok kialakításához, amelyek támogatják az egészséges és kiegyensúlyozott oktatási környezetet.
A szervezeti és hallgatói jóllét szerepe az orvosi egyetemen: erőforrások és akadályok a jövő orvosainak és az oktatás vonatkozásában
Témavezető: Dr. Varga Zsuzsanna
Társtémavezető: Dr. Gács Boróka
A felsőoktatási intézményekben a hallgatók és dolgozók jólléte kiemelt jelentőséggel bír. A jóllét értelmezések ugyan nagyon különbözőek és nincs egységes értelmezés, azonban számos összetevője lehet, amelyek mind-mind hozzájárulnak a jólléthez. Ezek a dimenziók lehetnek: fizikai, pszichológiai, szociális, környezeti jóllét stb. A témakör vizsgálata kulcsfontosságú a kiegyensúlyozott és fenntartható oktatási folyamatok biztosításában. A kutatás eredményei segíthetnek az intézménynek megérteni, hogy a jóllét tényezői a szervezeti kultúrára, a hallgatói jóllétre és az akadémiai teljesítményre milyen hatással vannak. Az így nyert információk alapján kidolgozhatók olyan intervenciós programok, amelyek növelik a hallgatói elégedettséget, csökkentik a stresszt, és elősegítik az egészséges oktatási és tanulási környezet kialakítását.
A kutatás során kombinált módszertant alkalmazunk a mélyebb megértés érdekében, mely magában foglal kvantitatív és kvalitatív eszközöket is. A kérdőíves adatfelvétel mellett mélyinterjúkat és fókuszcsoportos beszélgetéseket is tervezünk.
A tudomány és áltudomány viszonya
Témavezető: Dr. Tuboly Ádám Tamás
A tudomány és áltudomány viszonya
Jelenkorunk jellemző válságtünete, hogy egyre gyarapodó tömegek fordulnak el a tudomány útmutatásaitól, kérdőjelezik meg hitelességét, sőt tekintenek ellenséges gyanakvással mindarra, ami a számukra véleménydiktatúrának vagy egyenesen a megtévesztésükre szőtt összeesküvésnek tűnik. Talán még soha nem volt ilyen színes és átfogó az alternatív világértelmezések, áltudományos elméletek és tudománytagadó tanok palettája, soha nem volt ekkora a gyakran bizonyíthatóan ártalmas eszmék támogatottsága.
Mindazonáltal, ha az ember közelről tekint az áltudományok problémájára, akkor már korántsem annyira világos, hogy mi alapján tudunk valamit áltudománynak tekinteni. Ennek egyik legfőbb oka abban rejlik, hogy a tudományosság kritériumai is időben és térben változnak, ez által nem adható egységes, univerzális, és mindent lefedő definíció a tudományra, és így az áltudományra sem. Ettől függetlenül, a gyakorlatban, és egyedi esetek alapján lényegesen jobbak a lehetőségeink.
A TDK kutatás során akár egy-egy kiválasztott áltudományosnak, alternatívnak, vagy szürkezónásnak tekintett területet lehet vizsgálni, kimondottan történti, filozófiai, szociológiai, vagy épp pszichológiai szempontból. Azonban általában kérdések is felvethetőek a tudományok és az áltudományok természetére vonatkozóan, akár specifikusan az orvostudományok helyéről, a különböző alternatív gyógymódok megítéléséről, és azok viszonyáról a hagyományos nyugati megközelítésekhez.
A tudományos haladás etikai kérdései
Témavezető: Dr. Laki Beáta
A tudományos haladások által mind újabb és hatékonyságot növelő technológiák birtokába kerül az emberiség. Így van ez az orvostudomány területén is. Azonban amíg egy újítás a mindennapi gyakorlat részévé válik, hosszú az út a fejlesztési folyamatokban. Nem csak a módszertani, hatásmechnaizmusokat érintő tökéletesítés a kutatók feladata, hanem többek között az is, hogy a gyakorlatban milyen rövid- és hosszútávú hatásokkal, kívánt és előre nem látható következmények kockázatával kell/lehet számolni azok gyakorlati alkalmazása során. Nem mellesleg pedig a kutatási-fejlesztési szakaszok során is felmerülő embert, egyéb fajok egyedeit, mint például a kutatásba bevont állatokat, és nem utolsó sorban pedig a környezeti hatást tapasztalhatunk. Ezek vajon racionális és vállalható mértékben jelennek meg az új eljárástól, beavatkozástól, gyógyszerkészítménytől várható pozitív hatás viszonyában? Milyen áldozatokat kívánnak a fejlődési folyamatok? Milyen határt nem szabad átlépni még a legfőbb jó hívószava mentén sem? És mindezeket miért, vagy miért nem?
A TDK kutatás során egy-egy kiválasztott terület aktuális módszereinek vizsgálatán keresztül vizsgáljuk meg az arra vonatkozó specifikus etikai kérdéseket, melyek célja nem az, hogy gátat szabjon a tudományos haladásnak, hanem hogy egyáltalán racionalizálja a feltárható kérdéseket és elfogadható módon segítse alkalmazni a fejlesztett eljárásokat, megközelítéseket stb.
Az egészség fogalma az orvostanhallgatók megítélése szerint. A tankönyvi definícióktól a valóságig.
Témavezető: Prof. Dr. Füzesi Zsuzsanna
Társtémavezető: Dr. Varga Zsuzsanna
Az egészség fogalmát az orvostanhallgatók számos kurzus keretében tanulják, majd a klinikai képzés alatt a gyakorlatban "sajátítják el". E különböző tanulások , tapasztalások hatására alakítják ki a saját egészségfogalmukat, melyre hatnak a társadalmi, gazdasági, egészségügyi érdekek, és az egyéni, családi minták is. Egy választható kurzus tapasztalatait felhasználva vizsgáljuk az orvostanhallgatók egészségfogalmának változásait.
Az orvosi beavatkozásokkal szembeni félelem hatása a fájdalomélményre
Témavezető: Dr. Gács Boróka
Társtémavezető: Dr. Csathó Árpád
A kutatás elsősorban kérdőíves vizsgálaton alapul, melynek célja feltérképezni, miként befolyásolják a betegek félelmei a fájdalomélményt. Konkrétan, az orvosi kezelésekkel, beavatkozásokkal és általában, a medikális helyzettel kapcsolatos félelmeket validált kérdőívvel rögzítjük, mely eredményeit összevetjük más, a fájdalom szubjektív elemeit vizsgáló eljárások (kérdőívek, kép értékelés stb.) eredményeivel. Célunk olyan hatékony módszerek kidolgozása, melyek alkalmasak a betegek félelmeinek oldására klinikai helyzetben is.
Az orvostanhallgatók és egészségügyi dolgozók mentális, szociális egészsége és teljesítménye: depresszió, szorongás és a pszichológiai-pszichoszociális distressz egyéb indikátorai
Témavezető: Dr. Gács Boróka
Társtémavezető: Dr. Faubl Nóra
Az érzelmi intelligencia, amely magában foglalja az empátiát, rugalmasságot, illetve a megfelelő stresszkezelést és érzelemszabályozást is, befolyásolja a szubjektív jóllétet és ezáltal a mentális egészséget is. Ezek a tényezők a segítő szakmákban, így az orvoslásban és az orvossá válás folyamatában egyaránt kiemelt szerepet kapnak. Az érzelmi intelligencia, illetve annak elemeinek fejlesztése ezért védőfaktorként szolgálhatnak a kiégéssel szemben is. Kutatásunk során elsősorban kérdőíves módszerekkel vizsgáljuk a betegellátásban dolgozók és az orvostanhallgatók mentális jóllétének hátterében álló, az érzelmi intelligencia fogalomkörébe tartozó fakorokat.
Egészségügyi ellátás multikulturális környezetben – kihívások és lehetőségek
Témavezető: Dr. Faubl Nóra
Mivel az interkulturális kompetencia a jelen és jövő tudásának egyik meghatározó eleme, fontos, hogy empirikus tapasztalatokat szerezhessünk annak kialakulásáról és fejlődéséről. A PTE Általános Orvostudományi Kar Magatartástudományi Intézetében működő kutatócsoport célja az egyetemen tanuló külföldi orvostanhallgatók szociokulturális adaptációjának, valamint az interkulturális tudásuk fejlődésének hosszú távú elemzése. A 2009 óta zajló kutatás eddigi eredményei alapján látható, hogy a meghatározott időtartamra érkező és első sorban az egyetemi tanulmányokra, mint elsődleges motivációs célra fókuszáló hallgatók jelentősebb hányada a fejlődés etnocentrikus szakaszán átlendülve eljut ugyan az etnorelativitás kialakulásának irányába, azonban az elfogadást követő adaptációig és esetleges integrációig jellemzően a tanulmányaikat teljes mértékben Magyarországon folytató hallgatók jut(hat)nak el. A kutatás eddigi eredményei alapján elmondható, hogy a külföldi tartózkodás motivációs rendszerének elemei és időtartama jelentősen befolyásolja az interkulturális kompetenciák kialakulásának és fejlődésének körülményeit.
Félelmi és undor reakciók az orvosi beavatkozásokkal szemben – kiváltó tényezők, rizikó faktorok és kezelési lehetőségek.
Témavezető: Dr. Birkás Béla
Az orvosi félelmek olyan egészségüggyel kapcsolatos specifikus félelmeket jelölnek, mint például a nosofóbia (betegségtől való félelem), a tripanofóbia (tűtől való félelem), a tanatofóbia (haláltól való félelem) és az iatrofóbia (orvosoktól való félelem). Az ilyen félelemek világszerte gyakori jelenségnek számítanak és negatívan befolyásolják a kezelések sikerességét, a páciensek együttműködését és életminőségét.
A vizsgálatokban, egyrészt kérdőívek segítségével feltérképezzük, milyen tényezők befolyásolják ezeknek a reakcióknak az intenzitását. Másrészt pedig, érzelemkiváltó képek alkalmazásán keresztül azonosítjuk az érzelmi kontrollt erősítő-, és gyengítő tényezőket.
Honnan jött és merre tart a magyar orvostársadalom
Témavezető: Prof. Dr. Füzesi Zsuzsanna
Az orvostársadalom összetételével foglalkozó korábbi kutatások e foglalkozási csoport zártságára utaltak. Az orvostanhallgatók egy jelentősebb része orvos szülőkkel rendelkező családokból érkezett, a végzett orvosok a barátaikat és házastársukat is gyakrabban választották az orvostársadalom, illetve más egészségügyi dolgozók köréből, mint az más foglalkozási csoportok körében tapasztalható volt. Kérdés, hogyan alakul az orvostársadalom összetétele napjainkban, akár a származást, akár későbbi választásokat (házastárs, barátok stb.) tekintve.
Krónikus betegségek pszichoszociális hatásai, és következményei a mentális egészségre
Témavezető: Dr. Birkás Béla
A krónikus betegségek, mint például a daganatos megbetegedések, a diabétesz, a szív-és érrendszeri megbetegedések vagy a krónikus légzőszervi betegségek és kezelésük komoly pszichés nyomást (is) jelentenek a betegeknek.
Kutatásunk célja azonosítani mely kognitív, megküzdéses és viselkedéses sajátosságok súlyosbítják, vagy éppen csökkentik a krónikus betegségek lefolyását, illetve a szenvedésnyomást. A vizsgálatunk során azonosított viselkedésformák, személyiségtényezők és/vagy működésmódok későbbi pszichológiai intervenciók tárgyát képezhetik, hozzá segítve az érintetteket egy jobb életminőség eléréséhez, hangulatuk javításához, szorongásuk csökkentéséhez.
Oktatói munka és szakmai gyakorlatok hallgatói véleményezésének kvantitatív és kvalitatív analízise
Témavezető: Prof. Dr. Füzesi Zsuzsanna
Társtémavezető: Dr. Csaba Gergely József
Az Általános Orvostudományi Karon évtizedek óta folyik az oktatói munka hallgatói értékelése a minőségi oktatás fejlesztése érdekében. A különböző, nagy elemszámú lekérdezések (pl. Neptun-os félév végi értékelés, POTEcho gyors értékelés, szakmai gyakorlatok értékelése) lehetőséget adnak az adatok tudományos szintű vizsgálatára is. Az adatok több szempontból való feldolgozása segítheti a Kar oktatóit és hallgatóit abban, hogy minél eredményesebb legyen a tanítás és a tanulás.
Orvosbölcsészet
Témavezető: Dr. Tuboly Ádám Tamás
Miközben az orvostudományok egyre inkább kezdenek a természettudományokhoz hasonlítani (javarészt a statisztikai, számosítható, és operacionális eljárásaik miatt), mindig is jelentősen különbözni fog tőlünk a humán tárgya miatt. Az orvostudományok embereket gyógyítanak, ebből fakadóan egyfajta szubjektivitás mindig is jelen lesz a betegek állapotának egyedi megítélése, a „betegség”, „egészség” fogalmainak viszonylagossága, illetve a társadalmi trendek és elvárások miatt. Ebből fakadóan, egyre nagyobb az igény különböző bölcsészettudományi „soft skillek” bevezetésére, úgy, mint empátia, megértés, a kérdezés képessége, szintetikus gondolkodás, fogalmi elemzés. Az orvosbölcsészet éppen azokat a területeket és készségeket kívánja vizsgálni és elemezni, amik fontosak és lényegesek lehetnek akkor, amikor az orvostudományokat humánusabbá akarjuk tenni.
A TDK kutatás alkalmával a hallgató akár egy-egy orvosi probléma bölcsészeti reprezentációját vizsgálhatja (film, könyv), akár egy-egy bölcsészettudományi eszközt és módszert elemezhet az orvoslás kontextusában. A kulcsfogalmak a „humanizmus”, „empátia”, „értékek”, „filozófia”.
Orvosi félelem, orvos-beteg kapcsolat, kommunikáció és bizalom vizsgálata
Témavezető: Dr. Birkás Béla
A beteg-orvos közötti kommunikáció és a kezelőorvosba vetett bizalom meghatározó tényezők a betegek szorongásának csökkentésében. Ugyanakkor kevés vizsgálat készült arról, hogy az orvos-beteg kapcsolat, valamint például a betegek online információkeresése miként befolyásolja az orvosi ellátáshoz kapcsolódó élményeket, értékeléseket. Vizsgálataink célja, hogy feltárja az orvosi félelmek, az orvos-beteg kommunikáció és a bizalom összefüggéseit, valamint megvizsgálja, hogy a részletes kezelés előtti tájékoztatás és az online információkeresés milyen hatással van a páciensek félelmére és bizalmára.
Parkinson-kór neuropszichológiája
Témavezető: Dr. Karádi Kázmér
Az idiopathias Parkinson-kór legismertebb jellegzetessége a betegnél kialakuló mozgásszervi zavarok. Azonban tény, hogy a betegség nagyon gyakran társul kognitív kiesésekkel, memóriazavarral, dementiával, executive funkciózavarral. A téma egyrészt irodalmi feldolgozást, másrészt a betegektől nyert kognitív adatok feldolgozását foglalja magába.
Placebo hatás
Témavezető: Dr. Szolcsányi Tibor
A placebo hatás az orvosok és a laikusok körében is közismert és nagy érdeklődéssel övezett jelenség. Az utóbbi évtizedekben azoknak a kutatásoknak a száma is megsokszorozódott, amelyek a placebo hatás mértékét és működési mechanizmusait az evidencia-alapú orvostudomány eszközeivel igyekeznek feltárni. Mára már jó néhány adat igazolja, hogy többek között a szívelégtelenség, a gyomorfekély, a Crohn-betegség, az asztma, a Parkinson-kór, a depresszió vagy éppen a hétköznapi meghűlés egyaránt jól reagál a placebo kezelésekre. Mindezek ellenére arról, hogy pontosan mit is nevezünk placebo hatásnak, és hogy a placebo hatás miként van jelen a mindennapi orvoslás keretei között, még mindig ellentmondásos nézetek élnek a köztudatban. A TDK kutatási program elsősorban ezekre a kérdésekre helyezi a hangsúlyt, illetve az ezekből eredő etikai megfontolásokra.
Pszichológiai állapotok detektálása gépi tanulással
Témavezető: Dr. Matuz András
A gépi tanulás (machine learning) és a mély tanulás (deep learning) a mesterséges intelligencia módszertanát képezik és az elmúlt években egyre népszerűbbé válnak a tudományban. A pszichológiában is egyre több kutatás foglalkozik ezeknek az algoritmusoknak a pszichológiai célú használatával (pl. mentális betegségek felismerése, mentális tünetek súlyosságának előrejelzése, vagy pszichológiai állapotok detektálása). Intézetünkben két fő kutatási témát vizsgálunk, amelyek TDK-munka alapját is képezhetik:
Mentális fáradtság detektálása és előrejelzése gépi tanulással. Laboratóriumi körülmények között, kognitív feladatokkal idézünk elő fáradtságot, amelynek jelenlétét és súlyosságát fiziológiai (pl. EKG) és pszichológiai (pl. reakcióidő, kérdőívek) változók alapján detektáljuk, illetve becsüljük meg, gépi tanulásos algoritmusok használatával.
Gépi tanulásos módszertani fejlesztések. Szimulációs kísérletekkel az algoritmusok validitását és megbízhatóságát teszteljük. Ehhez a témához a Python (vagy R) programozási nyelvek alapszintű ismerete szükséges.
Pszichológiai rugalmasság és hallgatói mentális egészség
Témavezető: Dr. Birkás Béla
A pszichológiai rugalmasság sokrétű, érzelmi-, kognitív és személyiséget és érintő vonatkozásai is vannak. A magasabb pszichológiai rugalmassággal rendelkező személyek érzékenyek a társas jelzésekre, hatékonyan tanulnak és alkalmazkodnak különféle helyzetekhez. Nemcsak stresszel való megküzdésük hatékonyabb, de kapcsolataikban és tanulmányi-, szakmai előmenetelükben is eredményesebbek, mint azok, akik kisebb szintű rugalmasságot mutatnak. Vizsgálatainkban a pszichológiai rugalmasság tényezőinek szerepét vizsgáljuk az egyetemi társas élet és tanulmányi előmenetel szempontjából. Valamint, a rugalmasságot elősegítő, növelő tényezőket igyekszünk azonosítani.
Pszichoszociális stressz, a korai maladaptív sémák szerepe krónikus bőrbetegségekben
Témavezető: Dr. Gács Boróka
Társtémavezető: Dr. Birkás Béla
Jól ismert jelenség, hogy az átélt pszichoszociális stressz bizonyos bőrbetegségek fellángolását eredményezheti, illetve a bőr állapotában, a külső megjelenésben bekövetkező változások visszahatnak a pszichés működésre. A bőrgyógyászati betegek 85%-a érzi úgy, hogy a betegségük kialakulásában a pszichológiai aspektus kitüntetett szereppel bír. Az ellátásba kerülő páciensek közel 30-40%-ánál társuló pszichés megbetegedés is azonosítható, mely alátámasztja a psziché, az idegrendszer és a bőr közötti kölcsönhatások vizsgálatának jelentőségét. Mára önálló tudományterület, a pszichodermatológia tárgyát képezik ezen összefüggések tanulmányozása, mely integrálja a pszichiátria, a pszichológia, a neurológia, illetve a dermatológia vonatkozó ismereteit.
Kutatásunk célja azonosítani mely kognitív, megküzdéses és viselkedéses sajátosságok teszik lehetővé a krónikus bőrbetegségek kialakulásának, lefolyásának jobb megértését. A vizsgálatunk során azonosított maladaptív működésmódok (KMS) későbbi pszichológiai intervenciók tárgyát képezhetik, hozzá segítve az érintetteket egy jobb életminőség eléréséhez, hangulatuk javításához, szorongásuk csökkentéséhez.
Kutatási tervek:
- „dermatológiai megbetegedésekkel együtt járást mutató személyiségprofil” megrajzolása
- megjelenésében megegyező, etiológiájában eltérő bőrbetegségek (pl. seborrheás dermatitis vs. SLE vs. egészséges illesztett kontroll) esetében találunk-e eltérést a KMS-k vonatkozásában, külön érdekes lehet, hogy az autoimmun csoport milyen sajátoságokkal bír
- melanomás betegcsoport hosszmetszeti vizsgálata, a diszfunkcionális attitűdök, KMS-k kapcsolata a betegség lefolyásával, különböző rizikócsoportok elkülöníthetők-e a sémák által
Quo vadis medicus? Szakirány- és munkahelyválasztási preferenciák orvostanhallgatók körében
Témavezető: Dr. Faubl Nóra
Társtémavezető: Prof. Dr. Füzesi Zsuzsanna
Az egészségügy kielégítő működéséhez nélkülözhetetlen a munkaerőpiac pull tényezőinek folyamatos követése, a generációk átalakulásának és a bekövetkező változások tudatosítása, optimális esetben már egy folyamatosan megújuló és a változásokat követő egyetemi képzés során, megteremtve ezzel a gyorsabb beavatkozás lehetőségét is. A szakirányválasztás szempontjából a személyes jellemzők alapvetően meghatározóak, e tényezők mellett azonban egyre több életstílus jellegű szempont jelenik meg. A jövő orvosai munkavállalási helyszínként a városokat részesítik előnyben a rurális településekkel szemben, emellett – évfolyamonként és képzési nyelvenként eltérő mértékben jelentős mértékben – a hazájukon kívüli munkavállalást is egyre többen tartják elképzelhetőnek. A témában végzett TDK-kutatás célja a nemzetközi környezetben, angol, német és magyar nyelvű képzésben tanuló orvostanhallgatók szakmai és munkahely-választási-preferenciáinak vizsgálata, kvantitatív és/vagy kvalitatív vizsgálati módszerek (kérdőívek, egyéni és fókuszcsoport-interjúk) segítségével.
Reprodukciós zavarokkal kapcsolatos stressz hatása az egészségmagatartásra
Témavezető: Dr. Gács Boróka
A reprodukciós problémával diagnosztizáltak száma nemzetközi szinten és Magyarországon is folyamatosan növekszik. Miközben a mikromanipulációs eljárások és egyéb korszerű technikák folyamatosan fejlődnek, a terhességi és a születési arányok a várakozásoktól mégis elmaradnak. Ennek egyik oka az, hogy a meddőséggel és a kezelésekkel járó stressz negatív irányban befolyásolja az egészségmagatartást, a pszichés jóllétet és az orvos-beteg kapcsolatot is egyaránt, és ezáltal a teherbe esés esélyét. Célunk, elsősorban kérdőíves módszerekkel, azokat a legfontosabb stresszorokat azonosítani, melyek csökkentésével ezek a hatások csökkenthetők.
Újszerű oktatásmódszertani elemek és tudásfelmérési lehetőségek hatásainak vizsgálata a hallgatók tanulási motivációira és eredményességére
Témavezető: Dr. Varga Zsuzsanna
Társtémavezető: Dr. Csaba Gergely József
A POTEPillars Tanulási Kultúra pillérjének fontos részét képezi a Karon alkalmazott oktatási módszerek továbbfejlesztése, az oktató és a tanítás helyett a képzés során a hallgató és a tanulás középpontba helyezése. Ez a paradigmaváltás szükséges ahhoz, hogy hallgatóink a tudásuk mellett megfelelő gyakorlati készségekkel és attitűddel rendelkezzenek a betegek professzionális ellátásához. A TDK kutatás célja az általános orvos- és fogorvosképzésben alkalmazható oktatási módszertanok (például esetalapú oktatás, demonstrátorok alkalmazása, aktív tanulási stratégiák előnyben részesítése), illetve tudásfelmérési módszerek (például formatív értékelés, reflexiós napló, szimuláción alapuló vizsga) vizsgálata, amelynek segítségével a tudás, a készségek és az attitűdök átadása és elsajátítása eredményesebben valósulhat meg. Kvantitatív és kvalitatív mérési módszereket alkalmazva, célkitűzésünk a módszertanok hallgatók tanulására, motivációjára kifejtett hatásának vizsgálata, illetve azok eredményességének mérése.